Italská vláda vydává aplikaci veřejných služeb zaměřenou na uživatele

0
IO App

V roce 2018 italská vláda spustila IO App, open source aplikaci, jejímž cílem je přeskupení veřejných služeb a jejich zpřístupnění občanům prostřednictvím aplikace zaměřené na uživatele. IO App se zrodila z poslání týmu Digitale „vytvářet jednodušší a efektivnější služby pro občany, veřejnou správu a podniky prostřednictvím inovativních digitálních produktů“. Mandát týmu Digitale skončil v roce 2019 a jejich projekty, včetně aplikace IO, jsou nyní řízeny odborem digitální transformace na ministerstvu pro technologické inovace a digitalizaci a státní společností Pago PA SpA.

Aplikace IO je součástí strategie italské vlády v oblasti digitalizace veřejné správy. Aplikace IO je přímo spojena s prováděním nařízení (EU) 2018/1724, kterým se zřizuje jednotná digitální brána pro poskytování přístupu k informacím, postupům, pomoci a službám pro řešení problémů. Cílem aplikace IO je proto poskytnout uživatelsky přívětivé a intuitivní jediné přístupové místo pro několik veřejných služeb na národní i místní úrovni. Vývoj aplikace se zaměřil mimo jiné na implementaci principů zaměřených na uživatele a spoluvytváření. IO App se rodí z analýzy občanských potřeb a její design se neustále vyvíjí. V současné době byla beta verze aplikace vydána pro iOS a Android s omezeným počtem přispívajících veřejných správ. Všechny veřejné subjekty jsou však způsobilé volně používat aplikaci IO a mohou své služby nasazovat ve čtyřech jednoduchých krocích podrobně popsaných v uživatelské příručce. K dispozici je plán sledování vývoje aplikace IO.

Aplikace IO je založena na několika aktivních vládních platformách (SPID, pagoPA, ANPR, CIE), novém modelu interoperability API, jakož i na nástrojích a pokynech designers.italia.it a developers.italia.it. Projekt je open source a všechny komponenty a dokumentace jsou k dispozici na GitHubu na základě licence EUPL-1.2.

Funkce aplikace IO

Chce-li občan začít používat aplikaci IO, musí se bezpečně zaregistrovat do aplikace pomocí svých přihlašovacích údajů k systému Public Digital Identity System (SPID) nebo pomocí své elektronické identifikační karty (CIE) v kombinaci s příslušným kódem. Po dokončení počáteční registrace lze provést další přihlášení pomocí PIN kódu zvoleného uživatelem nebo biometrického rozpoznávání (otisk prstu nebo obličeje).

Aplikace IO umožňuje občanům několik digitálních služeb:

Příjem zpráv od veřejné správy s možností archivace;
Centralizace kontaktů pro národní a místní veřejné služby;
Připomenutí termínů a aktualizací s možností aktivace upozornění v osobních kalendářích;
Dokončení plateb za služby a daně pomocí pagoPA integrovaného do aplikace. Platby jsou bezpečné a je podporováno více platebních metod (kreditní karty, debetní karty, PayPal atd.);
Příjem a ukládání úředních dokumentů, účtenek a osvědčení; a
Předvolby sdílení požadovaných služeb a kontaktních prostředků (oznámení v aplikaci, e-mail, telefon).

Kromě centralizace digitálních služeb pro občany umožňuje aplikace IO App orgánům veřejné správy využívat výhod tohoto jediného přístupového bodu:

Kontaktní informace občanů mohou aktualizovat občané, nejen orgány veřejné správy;
Komunikace s občany může probíhat prostřednictvím jejich daňového kódu, bez nutnosti kontaktní adresy nebo telefonního čísla; a
Dokumenty a platby lze odesílat nebo požadovat prostřednictvím aplikace.

Zdroj: EGOVERNMENT NETWORK NEWS